Wijze Content Marketing lessen waarmee je in 2018 je voordeel doet

Nu 2017 alweer bijna achter ons ligt, kun je op je vingers natellen dat 2018 weer net zo’n digitale uitdaging zal worden als het afgelopen jaar. En als we dan toch een beetje in een glazen bol willen kijken… Wat zal er volgend jaar gaan veranderen en hoe kun je hierop inspelen?

New Year is coming

Overkill

Zonder enige twijfel schuilt er bij nieuwe media ontwikkelingen altijd het gevaar van overkill. Niet alleen door het overaanbod aan kanalen, formaten en andere technieken waarmee we dagelijks worden overspoeld. Maar ook door het risico van gewenning, verwendheid of zelfs vermoeidheid. Dat is natuurlijk een potentieel gevaar voor (content) marketeers. Want hoe wapen je je tegen een verslapping van aandacht voor de boodschap die je wilt overbrengen? Onderstaand vind je een aantal oude, wijze marketinglessen waarmee je ook in 2018 wellicht je voordeel kunt doen.

Leer je doelgroep kennen – écht kennen

Misschien een open deur, maar je zult er versteld van staan hoeveel bedrijven nog steeds vertrouwen op algemene aannames over wat hun doelgroep, beweegt en motiveert en inspireert. Nog te vaak worden er op vergaderingen wat algemeenheden geroepen die door content-marketeers netjes worden opgepend en voor waarheid worden aangenomen.
Probeeer daarentegen – en je kunt steeds makkelijker toegang krijgen tot big data over je doelgroep – eens met een nieuwe, frisse blik te ontdekken wat je doelgroep nu écht drijft en binnen welke context conversies kunnen worden gerealiseerd.

Een injectie Social Media voor je CRM

Het hoeft allemaal geen hogere wiskunde te zijn, maar als jullie CRM goed wordt bijgehouden kun je als snel inzicht krijgen in gedetailleerde klantprofielen. En nog beter is om met die profielen uit je CRM, op welke manier dan ook – als is het steekproefgewijs – een crossover te maken met Social Media gegevens. Door die twee te combineren schep je een mogelijkheid om eens echt te luisteren wat je doelgroep beweegt en grip te krijgen op achterliggende motivaties.

Investeer in Custom Audience Segmenting

Blijf realistisch: zelfs met de meest geavanceerde benadering zul je lang niet iedereen binnen de doelgroep bereiken en weten te raken. Misschien goed om er wat cijfers bij te halen: de gemiddelde conversieratio voor alle Facebook-advertenties is bijvoorbeeld 9,21%. En voor websitebezoekers is dat nog lager: een ontmoedigende 2%. Maar nog geen reden om het hoofd te laten hangen!

Exclusions, Retargeting en Custom Audience Segmenting zijn recente ontwikkelingen waarmee Social Media inmiddels volop aan het experimenteren zijn. Dat betekent voor bijvoorbeeld Twitter en Facebook dat ze er voor zorgen dat hun doelgroep niet steeds weer diezelfde advertenties te zien krijgen. Daarmee voorkom je – en dat speelt een grote rol bij het Media Fatigue – dat je je onbedoeld richt op eerdere conversies.

Mobile First

Sinds 2015 geeft Google Search Results voorrang aan responsive sites, ofwel websites die ook voor mobiel gebruik zijn geoptimaliseerd. Een van de redenen hiervoor is dat mobiel in 2014 voor het eerst traditionele desktops voorbij streefde in internetgebruik. Inmiddels is mobiel goed voor 65% van alle digitaal besteedde mediatijd!

En toch – haast niet te geloven maar waar eind 2017– hebben veel merken en bedrijven nog steeds geen Mobile First marketingstrategie. Volgens een recente studie heeft zelfs slechts één op de vijf bedrijven een mobielvriendelijke website. Hoe staat het bij jullie? Nog niet echt mee bezig? Dan is dat zeker iets om voor 2018 op de agenda te zetten!

Vertrouw op SEO

Af en toe lijkt het alsof zoekmachine-optimalisatie een geheime kunstvorm is. In werkelijkheid is het niets anders dan dat je de inhoud van je site duidelijk en eenvoudig zichtbaar maakt. En dan in het bijzonder voor die bezoekers die hierin geïnteresseerd zijn. Want vergeet niet: 80% van online traffic begint met een Google zoekopdracht.

Als je in je SEO de juiste zoekwoorden toevoegt – termen waar bezoekers écht naar op zoek zijn – dan is de kans dat ze je bij jouw terechtkomen, nu eenmaal veel groter.

En hoewel je je daarbij meteen moet realiseren dat dit behoorlijk arbeidsintensief kan zijn, loont het maken van de juiste koppen, metatags en URL’s zeker de moeite. Ondanks het schijnbaar grote zoekmachine-mysterie kunnen eenvoudige SEO-technieken het grote verschil maken.

 

Wat staat ons in 2018 te wachten? Niemand die dat nu al kan voorspellen. Voor diegenen onder ons die zich bezig houden met onder andere Sociale Media en Content Marketing, zal er in ieder geval één ding niet veranderen: het zal veel tijd en inzet kosten om op de hoogte te blijven van alle duizelingwekkende ontwikkelingen!