De belangrijkste vijf redenen waarom je site géén goede ranking krijgt

Zoekvindbaarheid krijgt een steeds prominentere rol in je succes als bedrijf of als nieuws- of contentleverancier. Als je beter online zichtbaar wilt zijn – en omdat Google nu eenmaal de populairste zoekmachine is – moeten je site of nieuws-posts een perfecte Google ranking hebben. Hieronder vind je in het kort de voornaamste redenen als je pagina’s of je berichten niet goed worden gepositioneerd in Google Search Results.

SEO-break

Je bent maar beperkt online aanwezig

Zijn je pagina’s of je posts alleen maar via je eigen site te vinden of traceren? Dan heb je meteen al het grootste probleem te pakken. Is je pagina daarentegen op veel sociale mediaplatforms te vinden is – zoals Facebook, Twitter en LinkedIn – dan zal je meer opvallen en meteen al meer page-views genereren. Op termijn heeft dit onvermijdelijk effect op je Google ranking: hoe meer klikken je krijgt en hoe meer je wordt bekeken, besproken en gedeeld, hoe meer Google dit oppikt en je hoger in de zoek-resultaten plaatst.

Gebrek aan links naar andere berichten en pagina’s

Een publiek geheim voor het krijgen van hoge rankings is om je pagina’s en berichten onderling van links te voorzien. Wanneer gebruikers dan naar een populair item zoeken, is er veel meer kans dat het bericht of de pagina ook daadwerkelijk wordt bekeken. Hierdoor creëer je als het ware een lus tussen de verschillende pagina’s en berichten op je site, met als resultaat op de lange termijn een verbeterde SEO van je site als geheel. Maar het tegendeel is natuurlijk ook waar: als dergelijke links ontbreken, zal dit de zichtbaarheid van je site op de lange termijn schaden.

Slechte indeling van titelpagina’s

Eigenlijk is dit een ijzeren wet: elke belangrijke pagina of bericht moet voldoen aan wat met een lange term de ‘kritieke-pagina-optimalisatie-elementen’ wordt genoemd. Dit betekent in simpele programmeertaal: het juiste gebruik van h1- en h2-tags (als je niet weet wat dat betekent, raad ik je met klem aan om dit snel aan je site-ontwikkelaar te vragen).

De titel van je pagina bijvoorbeeld moet altijd een h1-tag zijn. Want als je pagina’s of berichten niet goed gestructureerd zijn, krijgt je site vrijwel automatisch een slechte ranking. Het is daarom verstandig te overwegen om met een ontwikkelaar of SEO-specialist samen te werken die je professioneel kan helpen om je pagina’s en berichten op de juiste manier te structureren. Heel belangrijk is dat je eerst checkt of deze expert goed thuis is in best practices op het gebied van bijvoorbeeld de juiste lengte van teksten, het kiezen van de juiste trefwoorden en een optimale leesbaarheid.

Slecht ontwerp

Eigenlijk heel vanzelfsprekend, maar soms niet altijd even makkelijk: een helder, onderscheidend en mooi ontwerp zal altijd meer lezers aantrekken dan een saaie, goedkoop uitziende site. Dat betekent kortweg: een goed responsive ontwerp, met pagina’s die snel laden. Je kunt er eigenlijk vergif op innemen: wanneer deze elementen – of één van deze elementen – ontbreken, dan wordt je site meestal slecht gerangschikt. Het Google algoritme heeft nu eenmaal de slechte gewoonte om slordig ontworpen sites en blogberichten als zodanig te identificeren en deze op een zogenaamde zwarte lijst te plaatsen. Bijvoorbeeld: als lezers je pagina’s maar even bekijken en snel weer wegklikken, betekent dit in de meeste gevallen ze niet tevreden zijn. Het algoritme van Google herkent dit gedrag, houdt het bij en zorgt op de lange termijn voor een slechte ranking.

Je bent net gestart of je site is nieuw

Het kan even duren voordat Google je website heeft gevonden en deze op de juiste manier heeft geïnterpreteerd. Hoe langer je online aanwezig bent, hoe groter de kans dat je site door Google wordt geïndexeerd. Zorg er daarom altijd voor dat je site een perfecte mix is van originele content, de juiste trefwoorden, een duidelijke structuur en een optimale leesbaarheid. Voldoe je aan al deze voorwaarden – en neem van mij aan: het is hard werken – dan is het slechts een kwestie van tijd voordat je site uiteindelijk een goede ranking krijgt. En met een beetje geluk: een ranking waar je misschien nooit van had durven dromen!

 

In theorie heeft elke site het in zich om veel traffic te genereren. Dit is echter sterk afhankelijk van bovestaande vijf factoren, waarbij een goede SEO de belangrijkste is. Zorg er daarom voor dat je structuur en content van absoluut topniveau zijn – en als je er niet uitkomt kun je hiervoor misschien het beste een professional inschakelen. Die kan in korte tijd je SEO structureren op een manier waar je zelf misschien weken of zelfs maanden voor nodig hebt. Op de lange termijn zal zo’n investering zich dubbel en dwars terugverdienen: uiteindelijk is een perfecte zoekvindbaarheid de belangrijkste factor zijn voor het succes van je site.